Την επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών, ακόμη και του αφορολόγητου ορίου των 8.000 ευρώ, που απολαμβάνουν περίπου 1.000.0000 ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, διερευνά το οικονομικό επιτελείο.
Η περικοπή ή η κατάργηση των απαλλαγών που έχουν οι επιτηδευματίες έχει τεθεί επανειλημμένως τα τελευταία χρόνια. Η κυβέρνηση είχε εξετάσει το ζήτημα κατά την προηγούμενη φορολογική μεταρρύθμιση, καθώς και κατά τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Το θέμα επανέρχεται στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης και ενδεχομένως ενός νέου πακέτου μέτρων, που μπορεί να προκύψει από τη μαύρη τρύπα πλέον των 4,5 δισ. ευρώ του προϋπολογισμού.
Αυτό φάνηκε και στις δηλώσει του κυβερνητικού εκπροσώπου Ηλία Μόσιαλου στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ όπου μεταξύ άλλων δήλωσε ότι «επανεξετάζονται οι φοροαπαλλαγές για τους ελεύθερους επαγγελματίες», στο πλαίσιο της φορολογικής μεταρρύθμισης, που θα συζητηθεί και με τους επικεφαλής της τρόικας που φτάνουν στην Αθήνα μέσα στην εβδομάδα και θα ψηφιστεί το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο.
Τα σενάρια που διερευνούν, σύμφωνα με πληροφορίες της “Ελευθεροτυπίας”, αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών είναι η επανεξέταση του συνόλου των απαλλαγών από μηδενική βάση, ακόμα και του αφορολόγητου ορίου των 8.000 ευρώ, για το οποίο είχαν προκληθεί έντονες αντιδράσεις κατά το παρελθόν, όταν είχε επιχειρηθεί η εφαρμογή του μέτρου αυτού τόσο από την προηγούμενη όσο και από τη σημερινή κυβέρνηση.
Ως αντιστάθμισμα στην εκτεταμένη φοροδιαφυγή που έχει διαπιστωθεί κατά κόρον στη συγκεκριμένη κατηγορία φορολογουμένων, πέραν του αφορολογήτου, εξετάζεται ακόμα η έκπτωση δαπανών για δωρεές, επισφαλείς απαιτήσεις, αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή, μετακινήσεις και δεκάδες άλλες απαλλαγές.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί κατά καιρούς από το υπουργείο Οικονομικών. Γιατροί, δικηγόροι, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί και δεκάδες άλλες ομάδες επαγγελματιών που δηλώνουν εισόδημα ακόμα και κάτω του αφορολόγητου ορίου των 12.000 ευρώ μέχρι πρότινος και των 8.000 ευρώ πλέον.
Η πάταξη της φοροδιαφυγής έχει γίνει σημαία για την κυβέρνηση. Ενδεικτική είναι η δήλωση του κ. Μόσιαλου στο «Βήμα Fm» ότι «Το κράτος - πατερούλης τελείωσε» μιλώντας για την ευθύνη όλων των φορολογουμένων να ζητούν αποδείξεις, ώστε να περιοριστούν τα αδήλωτα - κρυφά εισοδήματα και αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο στο μέλλον να μειωθεί ο ΦΠΑ, «όταν θα αρχίσουμε να παίρνουμε όλοι αποδείξεις, όταν θα αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε την ειδική κάρτα συναλλαγών».
Η επανεξέταση του συνόλου των φοροαπαλλαγών αναμένεται να επεκταθεί στο σύνολο των φορολογουμένων. Περίπου 980 φοροαπαλλαγές επανεξετάζονται στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου, βάσει του οποίου πρέπει να αντλούνται 380 εκατ. ευρώ ετησίως από το 2012. Εν τούτοις παράγοντες του υπουργείου επισημαίνουν ότι το κονδύλι μπορεί να κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα, καθώς από το πλήθος των απαλλαγών μπορεί να εξοικονομηθούν πάνω από 1 δισ. και ίσως και 2 δισ. ευρώ.
Οι περίπου 980 φοροαπαλλαγές, που ισχύουν για 901 κατηγορίες φορολογουμένων, «κοστίζουν» πάνω από 7,87 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό και στο σύνολό τους μπορεί αποφέρουν ακόμα και 5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με παλαιότερες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου.
“Εμφύλιος” πόλεμος στο Δημόσιο
Μικρές αυξήσεις στους βασικούς μισθούς αλλά μαχαίρι στα επιδόματα και αυστηρότερες καθώς και πολύχρονες διαδικασίες για την εξέλιξη σε ανώτερους βαθμούς σηματοδοτεί το πλαίσιο για το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο, το οποίο δεν αποκλείεται να κλειδώσει σήμερα.
Το ενιαίο μισθολόγιο είναι το αντικείμενο της σημερινής σύσκεψης που θα έχουν οι ηγεσίες των δύο συναρμόδιων υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, πάντως, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα οι βασικές αρχές του. Αποτέλεσμα των αλλαγών για τη συντριπτική πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων θα είναι να δουν το σύνολο των μηνιαίων αποδοχών τους να περικόπτεται σημαντικά. Οι απώλειες ορισμένων υπουργείων όπως Οικονομικών, Εσωτερικών, που διαθέτουν μεγάλα επιδόματα και θα καταργηθούν, θα φθάσουν ακόμη και το 40%.
Σύμφωνα με την εφημερίδα “Τα Νέα”, τα δύο υπουργεία, Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, βρίσκονται εδώ και καιρό σε διαρκείς διαβουλεύσεις προκειμένου να συμφωνήσουν σε κρίσιμα σημεία του μισθολογίου και του βαθμολογίου των δημοσίων υπαλλήλων με κυρίαρχα αγκάθια τον χρόνο εξέλιξης και την απαιτούμενη προϋπηρεσία για την κατάληψη θέσεων. Η διαφορά έγκειται στην αφετηρία από την οποία ξεκινάει κάθε υπουργείο, με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών να επικεντρώνεται μόνο στα οικονομικά μεγέθη και τον στόχο περιστολής του μισθολογικού κόστους στο Δημόσιο και την ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης να επιχειρεί να συνδυάσει τις αναγκαίες περικοπές και να διατηρήσει κάποια στοιχεία ώστε να είναι ελκυστική η απασχόληση στους δημόσιους φορείς.
Ετσι, για παράδειγμα, έχει συμφωνηθεί ότι θα υπάρξει επιμήκυνση του απαιτούμενου χρόνου για αλλαγή βαθμού αλλά και διαφοροποίηση ανάλογα με την εκπαιδευτική κατηγορία των εργαζομένων: οι υπάλληλοι υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα χρειάζονται περισσότερα χρόνια σε σχέση με τους συναδέλφους τους της πανεπιστημιακής και της τεχνολογικής.
Ετσι, για παράδειγμα, έχει συμφωνηθεί ότι θα υπάρξει επιμήκυνση του απαιτούμενου χρόνου για αλλαγή βαθμού αλλά και διαφοροποίηση ανάλογα με την εκπαιδευτική κατηγορία των εργαζομένων: οι υπάλληλοι υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα χρειάζονται περισσότερα χρόνια σε σχέση με τους συναδέλφους τους της πανεπιστημιακής και της τεχνολογικής.
Ωστόσο, στις προθέσεις του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης ήταν να καταλαμβάνει τον ανώτερο βαθμό υπάλληλος των κατηγοριών τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης ύστερα από προϋπηρεσία 16 - 18 ετών αντί 13 - 15 που ορίζεται με το ισχύον σύστημα. Αντιθέτως, στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών οριζόταν ως χρόνος για να φτάσει κάποιος στον ανώτερο βαθμό τα 26 χρόνια. Η κατάληψη του ανώτερου βαθμού αποτελεί, όμως, κλειδί για να μπορέσει κάποιος να διεκδικήσει θέσεις ευθύνης - τμηματάρχη, διευθυντή ή γενικού διευθυντή - και ως εκ τούτου να λάβει και ένα από τα ελάχιστα επιδόματα που θα παραμείνουν σε ισχύ και αναμένεται να φτάνει έως τα 800 ευρώ για θέση προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης.
Κοινή γραμμή πλεύσης εμφανίζουν πάντως τα δύο υπουργεία ως προς τα επιδόματα που θα διατηρηθούν από το σύνολο των 100 και πλέον επιδομάτων που δίνονται σήμερα.
Εκτός από το επίδομα θέσης ευθύνης, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λαμβάνουν οικογενειακό επίδομα, επίδομα απασχόλησης ειδικών συνθηκών, επίδομα παραμεθόριων περιοχών και θα καθιερωθεί και ένα νέο επίδομα παραγωγικότητας.
Σε αντίθεση με τη σημερινή πρακτική όπου σε όλους τους υπαλλήλους καταβαλλόταν το αντίστοιχο κίνητρο απόδοσης, για τη χορήγηση του επιδόματος παραγωγικότητας θα λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα αντικειμενικά κριτήρια ανάλογα με τους στόχους που θα επιτυγχάνει κάθε εργαζόμενος. Συμφωνία έχει επιτευχθεί και για τη θέσπιση κριτηρίων αξιολόγησης προκειμένου κάποιος υπάλληλος να εξελιχθεί στη βαθμολογική κλίμακα και να λάβει τις μισθολογικές ωριμάσεις. Δεδομένη θεωρείται και η μείωση των μισθολογικών κλιμακίων και οι κυρίαρχες σκέψεις είναι να γίνουν 10 - 11 από 18 που υπάρχουν. Παράλληλα, έχει ήδη ανακοινωθεί πως θα θεσμοθετηθούν και γραπτές εξετάσεις για καθήκοντα προϊσταμένου.
Πηγη:newsit.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου